Thursday, 25 October 2012

:: Slamat Hari Raya AidilAdha ::

Assalamualaikum w.b.t ..
Esok korang cuti kan ?? kan ?? Aku pun cuti , mesti laa .. kan esok raye ..
3 hari je cuti , p syukur laa ada cuti dari xde cuti kan .. :)
 Mesti korangg esok membusykan diri kan !!
 bukan stakat esok , malam nie dah busy kot !
 kot je laa .. kat umah aku pun , mak aku dah siap buat Kek Lapis die .. 
Yummyyy !!! Yummm Yumm !! :D
K , lahh , tu je .. Jam pun dah nak kol 5 , aku nak kemas barang , then cauu cinn chiii !!
Daaa~~




Terima kasih sebab sudi baca !! ツ

Monday, 22 October 2012

:: Puteri Santubong & PuteriSejinjang ::

Assalamualikum ..
Hmm , ari nie keboringan telah melanda diriku ..
Borinkkk giler weyyy !!!!
Keja melambak tapi tangan aku tak lalu nak buat *Malas* haha ..
Ok , aku nak cita sikit pasal negeri aku ..
Kisah dulu kala *Fairytale, maybe* ^^

Aku tinggal kat negeri Sarawak ok , bagi sape-sape yang belum tau laa .. :p

Lau nak pergi bercuti , try laa prgi Sarawak ..
Besttt .. banyak tempat menarik .. :)
Salah satu nya , kat Santubong .. Macam-macam ada kat situ , ada "Kampung Budaya"
yang mempamerkan bermacam-macam budaya dan suku kaum yang ada kat Sarawak ..
Gunung Santubongg ??? Try laa daki , hehehe ..
Haaaa , bercakap pasal Gunung Santubong , hmmm .. Ada lagenda ..
Lagenda ??? Yeee .. Nak cite sikit pasal salah silah yang tak berapa menyalah nie ..
hoho :p :) :D
Puteri Santubong merupakan cerita rakyat / sastera rakyat negeri Sarawak yang meniti dari bibir ke bibir. Ia diperturunkan dari generasi ke generasi kerana ada unsur-unsur pengajarannya di dalamnya. Selain itu untuk memberi ‘logik’ kisah kejadian dan kemunculan sesuatu perkara. Oleh kerana ia merupakan cerita lisan iaitu cerita mulut yang diceritakan dari nenek, ibu bapa kepada kepada cucu dan anak-anak kecil, ceritanya sentiasa berubah, berkurang atau bertambah untuk menyedapkan lagi cerita.

Puteri Santubong & Puteri Sejinjang adalah merupakan puteri-puteri Sultan Brunei yang telah melarikan diri bersama 7 orang saudara lelaki mereka kerana ayahanda mereka (Sultan Brunei) telah dibunuh oleh satu komplot sekitar abad ke-18.
Memandangkan 9 orang putera & puteri ini dalam pelarian ingin menuju ke Tanah Melayu yang memaksa mereka menyeberangi Laut China Selatan, maka saudara-saudara lelaki mereka telah bersepakat untuk meninggalkan 2 orang saudara perempuan mereka, Puteri Santubong & Puteri Sejinjang di satu kawasan yg kini terletak di Kuching.
Kedua-dua puteri tersebut akhirnya mencari tempat perlindungan di sebuah gunung yang kini dikenali sebagai Gunung Santubong. Dan kerana berlaku perbalahan di antara dua beradik tersebut, maka Puteri Sejinjang telah mencari tempat perlindungan lain di sebuah gunung yg bertentangan dengan Gunung Santubong iaitu Gunung Sejinjang.
Bagi orang-orang Dayak di Sarawak yang selalu ke kawasan dua gunung tersebut mula berasa hairan. Mereka berfikir akan dari mana datangnya kedua-dua gadis tersebut yang mereka tidak pernah temui sebelum itu di kawasan tersebut. Mereka menganggap kedua-dua puteri tersebut telah ‘Turun Dari Kayangan’ (seperti yang terdapat di dalam lirik lagu Puteri Santubong – “anak dak dewa turun kayangan”.
Sementara itu, 7 orang bersaudara (putera-putera Sultan Brunei) itu pula dikatakan meneruskan pelayaran mereka sehingga ke Pulau Pinang. Setelah mendarat dan berjalan untuk mencari tempat tinggal, sesampainya di suatu kawasan di Pulau Pinang, burung bayan yang mereka bawa dari Brunei telah terlepas. Maka dari situlah kawasan di mana burung bayan mereka terlepas mula dikenali sebagai Bayan Lepas.
Kini, keturunan dari 7 orang putera Sultan Brunei itu masih menetap di kawasan tersebut dan sebahagiannya telah berhijrah ke negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia ini. Cuma keturunan mereka ini tidak lagi memakai sebarang gelaran atau panggilan di depan nama mereka seperti Pengiran atau Datu. Mungkin 7 orang Putera tersebut tidak mahu lagi mengunakan gelaran tersebut agar kumpulan komplot yang membunuh ayahanda mereka itu tidak akan dapat menjejaki mereka dan keturunan mereka lagi. Namun, keturunan 7 orang putera tersebut kini masih percaya yang mereka sememangnya adalah dari keturunan Sultan Brunei. Cuma apa yang mereka hairan dan musykilkan ialah mengapakah nenek-moyang mereka terpaksa melarikan diri dari Brunei hingga sejauh ke Pulau Pinang?!.
Hmm .. tuu la serba sedikit salah silah menyilah pasal Lagenda yang ada kat Sarwak nie ..
:) Datang-datang laa ke Sarawak k , kalau nak tengok secara dekat lagi Gunung Santubong tuu , cantekkk .. Kalau dari dekat memang nampak macam orang tengah baringg ..
Nampak Gunung tuu dari belakang rumah saya tauu .. haha !! k , Bye !! :p

Senja Santubong :)

Pelangi petanggg ..

**Aku tak berapa tau sangat sesahihan cerita nie , :) Tq kerana sudi membaca.


Terima kasih sebab sudi baca !! ツ

Wednesday, 17 October 2012

:: rinDu ::

Assalamualaikum w.b.t ..
Aku rindu dia , seriussslyyy ... :'(
Hmmm , nak buat cane , die dah ade orang lain kot ,
tu die x layan aku lagi ..
x pe , aku terime dengan hati terbuka ,


Terima kasih sebab sudi baca !! ツ

Monday, 15 October 2012

:: Alhamdulillah ;) ::

Assalamualikum .. Slamat petangg .. Weee ...
Daydeng happy sangat2 sebab belog nie dah x de problem agi ..
Yeaaa ... :) ;) ;)
Berkurun lamaa nak tunggu belogg ini sihatt .. huhu ..
Thank to Budarkk senGettt sebab memberi aku kesabaran .. hahaha ..
Byeee .... *lambai tangan*


Terima kasih sebab sudi baca !! ツ